Tuesday, April 23, 2013

Dengan Sarapan Telur, Hasrat Ngemil Berkurang Sampai Malam

Kebiasaan buruk ngemil sepanjang hari adalah salah satu punca utama kegemukan yang seringkali tidak disedari. Padahal ada cara mudah untuk mengurangkan, yakni dengan sarapan telur. Kandungan proteinnya ampuh menahan rasa lapar.

Sebuah kajian di University of Missouri kembali membuktikan bahawa pengambilan protein dalam menu sarapan pagi sangat menentukan kejayaan diet sepanjang hari. Protein membuat nafsu makan lebih terkawal sehingga hasrat ngemil boleh dikendalikan.

Meski demikian, penyelidikan tersebut juga mengungkap bahawa 60 peratus orang Amerika Syarikat sering melupakan hal itu. Sarapan sering dilewatkan dengan alasan tergesa-gesa, atau kalaupun sarapan maka hanya dengan menu seadanya tanpa mengambil kira protein.

Heather leidy, saintis yang melakukan kajian itu berkata, obesiti kini telah menjangkiti 25 juta orang dewasa di negaranya. Salah satu penyebabnya adalah kurangnya pengambilan protein dalam menu sarapan, yang mengakibatkan nafsu makan sepanjang hari tidak terkawal.

"Mengambil menu sarapan yang kaya akan protein boleh menjejaskan hasrat untuk makan sepanjang hari, ketika orang mulai tertarik untuk mengambil makanan tinggi lemak dan tinggi gula," kata leidy seperti dikutip dari Daily Mail, Senin (1/4/2013).

Dalam penelitiannya, leidy melibatkan 20 remaja putri dan orang dewasa berusia 18-20 tahun yang seluruhnya mengalami obesiti. Sebahagian dari para peserta diberi pengambilan makanan tinggi protein seperti telur dan daging asap saat sarapan, sebahagian lagi dengan kandungan protein standard.

Sepanjang hari, para peserta diminta mengisi soal selidik untuk melihat seberapa besar hasrat untuk ngemil yang dirasakan. Selain itu, sebelum makan malam para peserta juga menjalani imbasan otak untuk melihat aktiviti pusat tetapan nafsu makan.

Hasil pengamatan menunjukkan, sarapan tinggi protein memberikan sensasi kenyang lebih lama dan mengurangkan rasa lapar. Perubahan ini juga diperhatikan dari hasil imbasan, yang menunjukkan bahawa aktiviti di bahagian tetapan nafsu makan berkurang berkat sarapan tinggi protein.
Disqus Comments